HTTP ve HTTPS Arasındaki Fark Ne?
Birçok web sitesi HTTP kullanır. Ancak, 2014’te Google’ın sitelerin HTTPS’ye geçmesini önerdiği bildirildi. O zamana kadar, genellikle yalnızca e-ticaret siteleri HTTPS kullanıyordu. Geçiş için bir teşvik olarak, Google,HTTPS sitelerine, küçük bir puanlama artışı ile destek vereceğini açıklayarak geçiş yapmayanları da endirek olarak rakiplerine dezavantajlı konuma geleceği için cezalandırmış oldu.
Şimdi muhtemelen merak ediyorsunuz – HTTPS’ye geçmeniz neden bu kadar önemli? Bunu yapmak gerçekten zor mu? HTTP ve HTTPS arasındaki fark nedir? Birini diğerinden kullanmak SEO çalışmalarınızı etkileyecek mi? Aşağıdaki kılavuz, sizin için her şeyi bozacak, sadece bu ortak soruları cevaplamakla kalmıyor, aynı zamanda genel olarak HTTP – HTTPS hakkında detaylı bir anlatım sunmuş olacağım.
1) HTTP – HTTPS: Temelleri Anlamak
Bilmemiz gereken ilk şey, HTTP ve HTTPS’nin gerçekte ne olduğu. Birinden diğerine geçiş yapmanın etkisini veya her ikisini de genel bilgisi olmadan, HTTP ile HTTPS arasında nasıl bir seçim yapacağınızı anlamak zor olurdu.
HTTP Nedir?
HTTP, Köprü Metni Aktarım Protokolü‘nün (Hypertext Transfer Protocol) kısaltmasıdır. Basitçe, farklı sistemler arasındaki iletişime izin verir. Kullanıcıların web sayfalarını görüntüleyebilmeleri için bir web sunucusundan bir tarayıcıya veri aktarmak için en yaygın şekilde kullanılır. Temelde tüm erken web siteleri için kullanılan protokol.
HTTPS Nedir?
HTTPS, Güvenli Köprü Metni Aktarım Protokolü (Hypertext Transfer Protocol Secure) anlamına gelir. Normal HTTP protokolüyle ilgili sorun sunucudan tarayıcıya akan bilgilerin şifrelenmemesidir, yani kolaylıkla çalınabilir. HTTPS protokolleri, sunucu ile tarayıcı arasında güvenli bir şifreli bağlantı oluşturmaya yardımcı olan veböylece sunucuya ve tarayıcı arasında aktarılırken potansiyel olarak hassas bilgilerin çalınmasına karşı koruma sağlayan bir SSL (güvenli yuva katmanı) (secure sockets layer) sertifikası kullanarak bunu düzeltir.
HTTP ve HTTPS Arasındaki Temel Fark
İki protokol arasındaki en önemli fark SSL sertifikası. Aslında, HTTPS temel olarak ek güvenlikli bir HTTPprotokolüdür. Ancak, bu ek güvenlik, özellikle kullanıcılarından kredi kartı bilgileri ve şifreleri gibi hassas verileralan web siteleri için son derece önemli olabilir.
HTTPS nasıl çalışır? SSL sertifikası, kullanıcıların siteye sağladığı bilgileri şifreler ve bu verileri temel olarak bir koda dönüştürür. Birisi gönderici ile alıcı arasında iletilen verileri çalmayı başarsa bile, bu şifreleme nedeniyle bu bilgileri anlayamazlar.
Ancak bu ekstra güvenlik katmanının eklenmesine ek olarak, HTTPS de TLS (Transport Layer Security) protokolü ile güvence altına alınmıştır. TLS, veri aktarımının değiştirilmesini veya bozulmasını önlemeye yardımcı olan ve kullanıcılarınıza, amaçlanan web sitesiyle iletişim kurduğunu kanıtlayan kimlik doğrulaması sağlamaya yardımcı olur.
Kullanıcılar bir sitenin web adresinden HTTPS protokolünü kullanıp kullanmayacağını belirleyebilir. Web adresinin ilk kısmı (“www” den önce) sitenin HTTP veya HTTPS protokollerini kullanıp kullanmadığını gösterir.
2) HTTPS’ye Geçişin SEO Avantajı
HTTP ve HTTPS arasındaki ana farka bakıyorsanız, HTTPS’nin büyük bir avantajı var. Sonuçta, sitenizin olabildiğince güvenli olmasını istemez miydiniz? Mesele şu ki, bir e-ticaret sayfanız yoksa ve web sitenizin ziyaretçilerinden potansiyel olarak hassas bilgileri kabul etmiyorsanız, HTTPS sitesine geçmenin gerekli olmadığını ve bunun yapılması gerektiğini düşünmüyor olabilirsiniz.
Ancak, güvenlik avantajı HTTPS kullanmanın tek yararı değildir. Aslında, HTTPS’ye geçiş, SEO çabalarınızı da artırabilir. Aşağıdakiler, HTTPS’in SEO’nuzu iyileştirmeye yardımcı olabileceği birkaç yoldur:
Web Sitesi Sıralamanızı Artırın
HTTPS SEO etkisi! Google’ın HTTPS’ye geçen sitelerin sıralamada küçük bir avantaj alacağını açıklamasının yanı sıra, ziyaretçilerin güvenli olduğunu bildikleri sitelere göz atma olasılıkları daha yüksek olacağından, bu durum herhangi bir etkinlikte zaman içinde artışa neden olabilir.
Yönlendiren Verilerini Koru
HTTPS sitesinin kullanılması Google Analytics’i daha etkili hale getirir. Bunun nedeni, size yönlendirilen web sitesinin güvenlik verilerinin HTTPS kullanımıyla kaydedilmesidir – HTTP sitelerinde değildir. HTTP sitelerinde, başvuru kaynakları yalnızca “doğrudan trafik” olarak görünecektir. Bu, HTTPS’ye SEO için büyük bir avantaj sağlar.
Ziyaretçilerle Güven Oluşturun
Bir HTTPS sitesi tüm iletişimi şifrelediğinden, ziyaretçiler şifreler ve kredi kartı bilgileri gibi hassas bilgileri değil, aynı zamanda tarama geçmişlerini de koruyacaktır. Sitenize göz atarken gizliliklerini koruyacaklarını bilmek ve indirdikleri, kaydoldukları veya satın aldıkları herhangi bir şeyi bilmediklerini bilmek, güvenlik eksikliğinden dolayı onları riske sokmayacak, bu potansiyel müşterileri yakalamak ve satışlar yapmak için hayati önem taşıyan güven oluşturmanıza yardımcı olacaktır.
Ek olarak, sitenizi güvenlik ihlallerine karşı korursunuz; itibarınıza zarar verebilir ve hatta gerçekleşmesi durumunda size maliyet bile verebilir.
AMP’yi Kullanabilmek
AMP’yi (Hızlandırılmış Mobil Sayfalar) kullanabilmek istiyorsanız, HTTPS’ye ihtiyacınız olacaktır. AMP, mobil cihazlar üzerine daha hızlı bir şekilde içerik yüklemek için Google tarafından oluşturuldu. Özünde, AMP soyulmuş HTML gibi bir şey. AMP içeriği, akıllı telefon ve tablet kullanıcıları için daha iyi bir mobil deneyim oluşturmak için Google’ın SERP’lerinde belirgin bir şekilde yer alıyor.
Mobil uyumlu bir web sitesi oluşturmak sizin için önemliyse (ve, mobil arama sıralamalarının ve yerel SEO’nun artan önemi göz önüne alındığında), HTTPS’ye geçiş bir zorunluluktur.
3) HTTPS’ye Geçerken SEO Endişeleri
HTTP’den HTTPS’ye geçiş yapmanın birçok yararı olsa da, bunu yaparken karşılaşabileceğiniz birkaç olası sorun var. Aşağıdakiler, SEO ile ilgili olası sorunları önlemek için HTTPS’ye geçiş yaparken aklınızda bulundurmanız gereken ipuçlarından bazılarıdır:
- Google’a HTTP’den HTTPS’ye geçiş yaptığınızı bildirin.
Geçtiğinizde onlara haber vermelerini sağlayan bir tür otomatik bildirim yoktur; bu, söz verdikleri sıralamaların artması, sitenizi tekrar tarayana kadar gerçekleşemeyeceği anlamına gelir. - SSL sertifikası dışında birkaç sertifika var.
Bunlar arasında Tek Etki Alanı, Birden Çok Etki Alanı ve Wildcard SSL sertifikaları bulunur. Bir etki alanı veya alt etki alanı için Tek Etki Alanı sertifikası verilir. Aynı zamanda Birleşik İletişim sertifikası olarak da bilinen Çoklu Etki Alanı sertifikası, birincil etki alanı adını ve 99 ek Konu Alternatif Adını vedaha fazlasını güvence altına almanızı sağlar. Wildcard sertifikası, web sitenizin URL’sini ve aynı zamanda sınırsız alt etki alanını korumanızı sağlar. - Herhangi bir kaynak için bağıl URL kullandığınızdan emin olun.
Bu, diğer tüm etki alanları için aynı güvenli etki alanında ve protokol bağıl URL’lerde bulunur. - Google’ın HTTPS sitenizi taramasını engellemediğinizden emin olun.
Robots.txt dosyasını kullanamıyorlarsa. Sitenizde gezinmek için, SEO’nuzu geliştirme yeteneğinize zarar verebilir ve böylece potansiyel arama sıralamanızı yaralayabilir. Bu, genellikle test sunucunuzu botlara izin verecek şekilde güncellemeyi unutursanız gerçekleşir. - Arama motorlarının sayfalarınızı dizine eklemesine izin verdiğinizden emin olun.
Arama motorlarını bunu yapmaktan caydırma seçeneğine sahipsiniz, ancak bu sayfa sıralamalarınız silineceğinden SEO çabalarınıza zarar verebilir – ve onları yeniden kazanmanız biraz zaman alabilir. - HTTP’den HTTPS’ye geçişinizi takip etme konusunda dikkatli olun.
Bunu, her şeyin yolunda gitmesini sağlamak ve SEO’nuza zarar vermemek için en kısa sürede ortaya çıkan sorunları yakalamak için Google Web Yöneticisi Araçları’nı ve diğer analiz yazılımlarını kullanarak yapabilirsiniz.
4) HTTP’den HTTPS’ye Geçiş Süreci
Artık HTTPS’ye geçmenin faydalarını ve geçiş sırasında herhangi bir sorunun nasıl önleneceğini anladığınıza göre, aslında HTTP’den HTTPS’ye geçmenin zamanı geldi. HTTPS’ye geçme işlemi gerçekleştirmek için birkaç adım atabilir, ancak genel olarak, bu aslında zor değil – sadece biraz zaman alıcı. HTTPS’ye geçmek için yapmanız gereken adımlar şunlardır:
Sitenizin HTTPS’ye tamamen geçmesi biraz zaman alabilir, ancak sonuçta buna değer. Düzgün bir şekilde güncellendiklerinden emin olmak için sitenizdeki tüm bağlantıları iki kez kontrol ettiğinizden emin olun, aksi takdirde taşıma işleminden sonra koparlar.
Web sitenizin çeşitli nedenlerle güvenli olmasını istiyorsunuz. Potansiyel olarak hassas bilgileri korumakla kalmayıp, ziyaretçilerinizin sitenizi rahatça gezebildiğinden emin olmak istersiniz. Bu nedenler tek başına HTTP’den HTTPS’ye geçiş yapmak için iyi bir nedendir. Bununla birlikte, HTTPS’ye geçmenin SEO’nuz üzerindeki etkisini göz önünde bulundurduğunuzda, bu hiç akıllıca olmaz.
Web sitenizi henüz HTTPS’ye geçirmediyseniz, zaman ayırmanız gerekir. Evet, bir dizi adım var, ancak harcayacağı çaba sonuç için iyi. HTTPS zaten standart protokol haline geldi, bu da tereddüt ettiğiniz sürece, şansınızı artırma şansınız rekabette geride kalmanız anlamına geliyor.
Web sitenizi zaten HTTPS’ye geçirdiyseniz, daha önce henüz yapmadığınız sonuçları görüp görmediğinizi merak ediyoruz.
HTTPS konusundaki bu HTTP ve HTTPS konusundaki deneyiminizi duymak isteriz – örneğin HTTPS’ye geçtiğinizde, HTTP ile HTTPS arasındaki ana fark hakkında ne düşünüyorsunuz, sonuçların ne kadar sürdüğünü, ne tür sonuçlar aldığınızı düşünüyorsunuz ve eğer varsa, karşılaştığınız zorluklar. Bu nedenle, düşüncelerinizi aşağıdaki yorumlarda bırakarak bize bildirmeyi unutmayın!