Alınmış Domain için Alternatifler (Alan Adı Tavsiye)

Okuma Süresi: 28 dakika

Bir alan adı istiyorsunuz ancak bir baktınız bu domain alınmış! Peki ne yapacaksınız?

Merak etmeyin bunun yüzlerce alternatif çözümü var!

Alan adı seçimi için veya marka patenti için oldukça fazla öneri istenen biriyim. Aslında söylemem gerekir ki piyasada bulunan bir çok markanın ve domain’in isim babasıyım. Bu oldukça gurur verici! Ancak düşündüm ki bu gibi; öncelikli istenilen domain’i alınmış kişiler daha başlangıçta sanki çözümsüzmüş gibi kalabiliyor.

Bu çok garip!

Önünde devasa bir yolculuk var ancak daha en başında kitlenmiş gibi kalıyorsun.

Bu durumu küçümsemiyorum çünkü benim de başıma defalarca geldi. Örnek vermem gerekirse 2006 senesinde “pazar.com” alan adını ortağımla birlikte yaparak projelendirmek istiyorduk. Ancak o zamanlar nokta domain sahibi 80.000 TL gibi bir fiyat istemişti. Özellikle belirtiyim bu miktarın istendiği tarih 2006 Yani dolar kuru ile bakarsak 50.000$ ‘lık bir miktar istemişti.

Domain için ayırabileceğimiz bütçemiz o zaman için 10.000 TL yani o zamanki kur ile 6300$ gibi karşı teklif bile yapılamayacak miktar olduğundan dolayı bu projeden vazgeçmiştik. (Sadece alan adını almadığımız için böylesi bir projeden vazgeçmiştik)

Aslında alan adının bir proje için en önemli şey olmadığını bilsem de, proje başlangıcındaki o hayali ne kadar güçlendirdiğinin farkındayım.

Aradan geçen bunca yıl ve tecrübeden sonra eğer aynı şevk olsaydı bu projeyi, o zamanki belirlemiş olduğumuz bütçe ile kesinlikle başka bir isimle mutlaka yapardık.

Bir domain alırken, eğer istediğiniz domain alınmışsa alternatif alan adları seçmenizi ve bu konuda dikkat etmenizi sağlayacak 2 ana başlık altında işleyeceğiz. Eğer konuyu incelerseniz belki istediğiniz asıl alan adından daha iyisini bile bulabilirsiniz.

İçerik gizle

Alan Adı Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Online bir varlık oluşturmada en önemli kararlardan biri alan adı seçmektir. Hem hedef kitleniz hem de arama motorlarınız için web siteniz için doğru alan adı önemlidir. Günün trendlerini ve modalarını görmezden gelin ve şimdi işiniz veya konunuz için mantıklı olan ve bundan 10 yıl sonra bile mantıklı olacak bir ad seçin.

Ödevini Yap

Bir alan adı satın alırken biraz araştırma size büyük bir potansiyel olarak geri dönebilir. Media Temple’in alan adı arama aracını kullanarak mevcut alanlara anahtar kelime veya alan adına göre göz atın.

Bir domain’in en son ne zaman satıldığını, ne kadar süreyle satıldığını ve web barındırma aracısını görmek için http://dnpric.es sitesini kullanın. Popüler bir alan adının halka açık satışı olabilir. Anahtar kelimeyle arama yapabilirsiniz; bu, belirli kelimelerin alan adlarında popülerliğini sağlamaya yardımcı olur.

Yazması ve Hatırlaması Kolay Domain Satın Alın

Siteyi arama motorları için optimize etmeyi planlasanız bile, yine de insanların hatırlayabileceği ve yazabileceği bir alan adı istiyorsunuz. Kelimelerin tuhaf yazımlarından, tireden veya diğer karakterlerden, sayılardan vb. kaçının. Adınızı duyan birisinin “4 numara” ve “kısa çizgi” gibi şeyler söylemeniz gerekmeden nasıl yazılacağını bilmesi gerekir.

Ziyaretçilerinizin kafası karışması olasıysa ve adı yanlış yazıyorsa, birden fazla heceye sahip sözcüklerden de kaçınmalısınız. Alternatif olarak, adın her iki sürümünü de satın alabilir ve ziyaretçileri daha az beğendiklerinden tercih edilen adlara yönlendirebilirsiniz. İnsanların hatırlamakta zorlanacakları kadar şifreli bir seçimde bulunmayın. Ağızdan çıkan kelime güçlü bir pazarlama aracıdır ve kişilerin arkadaşlarına siteniz hakkında bilgi vermesini kolaylaştırmak istersiniz.

Argo Terimlerden Kaçının

Argo terimlerinden uzak durmaya çalışın ve bunun yerine 10 yıl içinde hala anlamlı olacak bir ad seçin. Bu aynı zamanda adınızın anadili olmayan kişiler tarafından anlaşılmasına ve hatırlanmasına yardımcı olacaktır. Uluslararası iş yapmak niyetinde olsanız da olmasanız da, bu durum yerel izleyicilerinize de yardımcı olabilir.

Uzun Değil, Daha Kısa Olan Bir Domain Satın Alın

Domain ne kadar uzun olursa, insanların onu hatırlaması o kadar zor olur ve kelimelerden birinin yanlış hatırlanma olasılığı da o kadar artar. En iyi tek kelime alan adları çoktan gitti, ancak küçük bir ek kelime ile uzun alan adlarından kaçınabilirsiniz. Gerçekten sevmediğiniz tek bir kelimeniz varsa, önüne bir sıfat veya fiil eklemeyi ve bu varyasyonların mevcut olup olmadığını görmeyi deneyin. Alan adınızı markanızın bir parçası olarak düşünün ve insanların sizi nasıl düşünmesini istediğinize uyduğundan emin olun.

Alabiliyorsanız “.com” Alın

Çoğu kişi, bir alan adının .com ile sona erdiğini varsayar; bu nedenle, diğer uzantılardan (.net, .info, .org, vb.) Bir alan adı satın alırsanız, insanların bunu hatırlamasını sağlamak için fazladan bir işiniz olur. sitenizin farklı bir uzantısı var. Ancak otomatik olarak yalnızca .com ile alan adı satın almanız gerektiğini varsaymayın. Birçok site diğer uzantılarla oldukça iyi iş çıkarmıştır. (Bize bak!)

Ticari Markalı Domain Satın Almayın

İnsanları şaşırtmak veya başka amaçlar ile ticari bir markanın terimini içeren bir domain alırsanız ilgili siteyi uğraşıp belirli bir konuma getirdikten sonra bırakmak zorunda kalabilirsiniz. Amacınız bu olmasa bile ve aslında tamamen aykırı bir hizmette bulunuyor olsanız bile alan adınızdaki ticari marka terimi nedeniyle yasal zorluklar ile karşılaşmanız olasıdır. Güvende olmak için, Türk Patent Enstitüsü Ticari Markaları Araştırması yapabilir ve düşünmüş olduğunuz alan adının bir ticari markaya ait olup olmadığını kontrol edebilirsiniz.

Mevcut Bir Siteye Çok Benzeyen Bir Domain Satın Almayın

Terim ticari markalı olmasa bile, yalnızca başka bir alan adının bir değişkeni olan alanlar satın almayın. Bu, tekil alınan bir domain’e (-lar, -ler) eki getirerek çoğul yapmayı, bir cümleyi tirelemeyi (para-kazan.com.tr) veya “hadi” veya başka bir kelime (hadiparakazan.com.tr) eklemek anlamına gelir. Alternatif olarak, bu varyasyonları kendiniz satın almayı düşünebilir ve biri varyasyonlardan birini yazarsa ana sitenize yönlendirilecekleri şekilde ayarlayabilirsiniz.

Domain’de Tire Kullanımı

Alan adındaki sözcükleri ayırmak için tire kullanmak, okumayı kolaylaştırır ve arama motorlarının sözcükleri tek tek tanımasını biraz kolaylaştırır. Ancak, insanlar alan adlarını yazdıklarında genellikle tire işaretlerini unuturlar. Adınızda tire kullanıyorsanız, üçten fazla tire içeren bir alan adı satın almayın. Sadece çok dağınık gözükür.

Rakamlardan Kaçının

Alan adınızda numara bulundurmaktan kaçının. İnsanlar sayıların (3) veya bir kelime (üç) olup olmadığı konusunda kafaları karışabilir. Alan adınızda, şirket adınızda bir numara olduğundan bir numara istiyorsanız, her iki sürümü de (rakam ve kelime) alın ve birini diğerine yönlendirin. “0” sayısını bir alan adında kullanmak konusunda özellikle dikkatli olun, çünkü insanlar “O” harfi olarak görebilirler.

Sosyal Medya Sitelerinde Kullanılabilirliği Kontrol Et

Seçilmiş bir adınız olduğunda, o kelimenin veya ifadenin YouTube, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest ve Tumblr gibi sosyal medya sitelerinde mevcut olup olmadığını kontrol edin. Hemen sosyal medyayı kullanmayı planlamıyor olsanız bile, hazır olduğunuzda bu seçeneğe sahip olmak isteyeceksiniz ve her bir sitede aynı ifadeyi kullanmanız en kolay olanı olacak.

Alan Adı Seçerken Yapılacaklar

Özellikle .com Almaya Çalışın

Bunu tekrar söyleyeyim: Mümkün olduğunda, her zaman bir .com alan adı uzantısı almaya çalışın.

Teknik olarak konuşursak, .com kullanılabilir olan birçok alan adı uzantısından (TLD) sadece bir tanesidir. Diğer popüler seçeneklerden bazıları arasında .net, .org, .co, .edu, .biz veya hatta .shop veya .blog gibi şeyler sayılabilir.

Tüm bu süslü TLD’ler cazip olsa da, klasik .com’u elde etmek neredeyse her zaman yapılacak en doğru şeydir. İki sebep:

  1. İnsanlar .com alanlarına, başka herhangi bir şeyden daha aşinadır; tarayıcı adres çubuğuna “.com” yazmayı varsayılan olarak kullanırlar ve çok garipse uzantınızı hatırlamaları pek mümkün değildir. Herkes her zaman bir web sitesinin bir .com olduğunu varsayar.
  2. .Com TLD, tüm web sitelerinin ~%47‘si tarafından kullanıldığını söylüyor. Hepsi yanılıyor olabilir mi?

Tüm bunların anlamı, mükemmel .com’unuz alındığı takdirde, belki de bu adı tamamen unutmanız ya da alan adını size satmaya istekli olup olmadıklarını görmek için mevcut sahibiyle iletişim kurmayı denemelisiniz. Uyarı! Bu pahalı olabilir. (Bunun hakkında 13 numarada konuşacağız.)

Bazen “.com” Olmasa da Olur

Üzgünüm. İşleri kafa karıştırıcı yaptığımı biliyorum, ama lütfen yanımda ol.

.Com kuralının bazı istisnaları vardır:

Web siteniz yerel bir kitleye hitap etmek istiyorsa, yerel bir TLD’ye gitmeyi düşünün. Örneğin, Türkiye pazarı için bir blog inşa etmek istiyorsanız? .com.tr adresi almaya ne dersin? Örnek: Bu Site!

Bunu yapmak, kullanıcılarına ülkelerinde biraz daha fazla farkındalık kazandıracak ve kendi ülkelerinde bulunduğunuzu (yerel TLD aracılığıyla) açıkça belirterek güvenilirliğinizi artıracaktır.

Ancak bununla bile, kendinizi yalnızca bu domain adıyla sınırlamamalısınız. Gelecekte markanızı genişletmek isteyebilirsiniz ve bu gerçekleşirse, birinin zaten sitenizi aldığını öğrenmek istemezsiniz.

Bu nedenle, günün sonunda, yerel bir pazara hitap etmek isteseniz bile, yine de .com versiyonunu alarak uzun vadede faydalanabilirsiniz. Ve bu arada, .com’u yerel alanınıza bağlayabilirsiniz, bu nedenle, birisinin hangi adresi ziyaret ettiği önemli değil, yine de aynı web sitesinde olurlar.

Geleneksel Olmayan TLD’lerle Deneme Yapmayı Düşünün

1 numarada belirtildiği gibi, bugünlerde kendinize sadece birkaç yıl önce bulunmayan çok sayıda farklı TLD alabilirsiniz.

Örneğin, .shop, .club, .store, .blog, .design, .xyz vb. Gibi alan adlarını alabilirsiniz. Ayrıca, başlangıçta yerel TLD’ler olması amaçlanan bazı TLD’leri deneyebilirsiniz, ancak benzersiz görünümleri nedeniyle, başka çeşitli amaçlar için de kullanılabilir. Bunlar, .is, .io, .fm, .it, .ly, .cc ve diğerleri gibi alan uzantılarıdır.

Sadece ikincisine bir örnek vermek gerekirse, markanız ve amaçlanan adınız için mantıklıysa, TLD de dahil olmak üzere tüm domaini tam bir ifade gibi görünüyor. TLD’nizi yaratıcı bir şekilde seçerek bunu başarabilirsiniz. Örneğin, Microsoft Translator, translate.it adresinde mevcuttur – tüm alan adı ve İtalyan TLD’sinin yaratıcı bir kullanımıdır.

Ancak, bu TLD’lerle ilgili olan şey, her alan adı kayıt şirketinin bunları sunmamasıdır. Şu anda, GoDaddy size en büyük kataloğa erişim sağlıyor.

Bununla birlikte, eğer belirli bir TLD’nin peşindeyseniz, diğer kayıt şirketleriyle de alışveriş yapmak akıllıca olacaktır.

Diğer Ana TLD’leri de Satın Almayı Düşünün

Ana alan adı uzantınızın güvenli hale getirilmesi – .com veya yerel bir TLD olması – yalnızca bir adım. İkinci adım, diğer popüler TLD’lerin tümünü almak ve ardından onları ana TLD’nize yönlendirmek üzere ayarlamaktır.

Örneğin, istediğiniz adres ParaKazan.com ise, aşağıdakileri de almayı düşünün:

  • ParaKazan.in
  • ParaKazan.co
  • ParaKazan.net
  • ParaKazan.org
  • ParaKazan.com.tr vb.

Bu, yıl sonunda genel alan adı faturanıza katkıda bulunacak olsa da, daha fazla sorun oluşmasını önlüyorsunuz. Temel olarak, aynı alan adına sahip ancak farklı bir TLD ile sonuçlanan başka bir siteyle rekabet etmek istemezsiniz.

İstemediğiniz diğer şeyler:

  • Sahtekarlık siteleri oluşturan insanlar – sizinkine benzeyen, ancak görünmeyen siteler (insanları kandırmak içindir).
  • Kayıp TLD’lerin bir kısmını kayıt ettiren ve daha sonra size daha yüksek oranda geri satmaya çalışan insanlar.
  • Orijinal ziyaretçiler TLD’nizi karıştırıyor ve web sitenize erişemiyor.

Markalanabilir bir Ad Seçin

Markalamanın uzun vadeli başarı için çok önemli olduğunu hepimiz biliyoruz, ancak tam olarak bir alan adını markalanabilir kılan nedir? Burada ortaya çıkan birçok faktör var, ama en önemlileri aşağıdaki gibidir:

  • Markalanabilir bir adın belirli bir anlamı yoktur (örneğin, “Google” bir kelime değildir, “YouTube da bir kelime değildir“).
  • Bu benzersiz – rekabetçileriniz benzer bir şey kullanmıyor.
  • Ezberlemek kolaydır – çok endişe verici değil, karmaşık sesli harf kombinasyonları yok.
  • Telefonla telaffuz etmek ve söylemek kolaydır.
  • Güvenilir görünüyor – bazı isimler tanım gereği biraz gölgeli olabilir, örneğin, BugunIddaaKazan.com çok baskın olabilir, ancak Iddabaz.com çok daha iyi geliyor.

Beyin fırtınası sürecini kolaylaştırmak için, yukarıdaki Piyangoz.com örneğinde yaptığım gibi, gerçek kelimeler ve rastgele sonların bazı kombinasyonlarını deneyebilirsiniz. Buradaki asıl amaç, domain adının zaman içinde marka değeri oluşturması için bir potansiyel oluşturmaktır.

Başka bir deyişle, mümkün olduğunca adın kendisine göre iyi bir sesi olduğundan emin olun. Yüksek sesle söylemek eğlenceli olmalı ve hemen ezberlemek zor olmamalı. Uber gibi şeyler düşünün: söylerken bir karışıklık olmaz – bir sohbette geçerken bile.

Kısa, Basit ve Öngörülebilir Tutun

Zaten markalanabilirlikten bahsettik (eğer bir kelime ise), fakat aynı zamanda kaliteli bir alan adının başka bazı daha genel özellikleri de var. Dört büyük özellik:

  • kısa – tercihen TLD hariç 15 karakterden az karakterle
  • basit – tire yok, alanın bir parçası olarak karmaşık kelimeler veya başka bir noktalama işareti yok
  • sadece kelimeler – kesinlikle gerekmedikçe numaraları kullanmaktan kaçının (örneğin, 9gag.com gibi marka adınızın bir parçası değilse)
  • öngörülebilir – ihtimalleri düşünün. Mesela Bal satışı yapacaksınız ve BalSepet.com gibi bir alan adı düşünüyorsunuz – İnsanlar, BalSepeti.com gibi olarak yanlış yazarlar.

Alan Adınızın Ortak Yazım Hatalarını Satın Alın

Bununla birlikte, bu, yıllık alan adı faturanızı daha da büyütebilir, bu yüzden sizin seçiminiz

Genel olarak, alan adının en olası yazım hatalarına odaklanırsanız oldukça güvende olacaksınız.

  • Mesela, IddaBaz.com, IddiaBaz.com – olarak yanlış yazılmış olabilir.
  • Ya da; CicekBayi.com yerine CicekBayii.com – olarak yanlış yazılmış olabilir.

Bunları aldıktan sonra, onları ana alan adınıza geri yönlendirin.

Alan Adı Fikirleri için Eş Anlamlılar Sözlüğü Kullanın

Tamam, bu yüzden, markalanabilir, basit, iyi bir sesi olan, ezberlemesi kolay olan bir alan adı seçmek için ne söylersem söyleyeyim iyi bir şekilde ortaya çıkartmak zor olabilir.

Bazen, mükemmel olana karar vermeden önce onlarca farklı terimden kolayca geçersiniz, diğer zamanlarda hiçbir şey yeterince iyi görünmez. Bu durumda, es-anlam.com cephaneliğinizdeki gizli silah olabilir.

Site, eşanlamlıları bulmanıza yardımcı olacak ve aynı zamanda, alan adınızı yanlış anladığınız bir kelimeyle bir kelime etrafına satarak aptalca bir hata yapmamanıza yardımcı olacak hızlı tanımlar sağlayacaktır.

Not: Yukarıda belirttiğim gibi, bir eş anlamlılar söz konusu olsa bile, alan adınız olarak sadece standart bir sözlük kelimesiyle gitmeniz önerilmez. Her zaman ona bazı değiştiriciler ekleyin veya önüne ve arkasına birkaç harf değiştirerek orijinal bir şeye dönüştürün.

Bazı Alan Adı Oluşturucular ile Kendinize Yardım Edin

Bu, havalı bir alan adı ve dolayısıyla işletme adınızla birlikte oluşturmayı zor buluyorsanız, kullanabileceğiniz başka bir yardımcı türüdür.

Bu araçların kullanımı çok basittir, fakat aynı zamanda şaşırtıcı şekilde yardımcıdır. Tek ihtiyaçları olan sizden bir anahtar kelime – birkaç anahtar kelime (veya birkaç anahtar sözcük) – karşılığında, hemen kayıt yapabileceğiniz geçerli ve kullanılabilir alan adlarıyla dolu onlarca, hatta yüzlerce öneri sunarlar.

Bu tür en iyi araçlar şunlardır:

  • Shopify’dan işletme adı üreteci yukarıdakilere benzer şekilde çalışır ve ayrıca seçtiğiniz alan adı ile bir Shopify mağazası oluşturmanıza yardımcı olur.
  • Nameboy biraz daha eski bir okul – özellikle tasarımında – ama yine de faydalı. Bu daha spesifik bir girdi gerektirir ve adınızla takip etmek istediğiniz genel bir yönünüz olduğunda daha iyi bir iş çıkarır.

Gerçekten Yasal Olarak Sahip Olabileceğiniz bir Alan Adı Seçin

Bir markayı ihlal etmek gerçekten kötü bir gün anlamına gelebilir. Ve hiç kimsenin, herhangi bir şeyi ihlal etme niyetinde olan bir alan adı kaydettirdiğini hemen hemen fark etmeme rağmen, bu şeyler bazen olur.

Bu nedenle, genel bir kural olarak, ne zaman güzel bir alan adı fikriniz varsa ve hemen kayıt olmak üzereyseniz, sadece adı google ve tüm ilk ve ikinci sayfa sonuçlarına göz atın. Aradığın şey, bu adı zaten kullanan ve (görünüşte) benzer bir pazarda ya da alanda faaliyet gösteren işletmeler.

Bir şey bulursanız, muhtemelen başka bir alan adı seçmeniz gerekir.

Mükemmel Alan Adınız Alındıysa Zorlamayın

Gerçekten arzu ettiğiniz alan adı zaten alınmışsa, bu dünyanın sonu değil. Bazen, aslında hala satın alabilirsin.

İşte yapabilecekleriniz:

  • Alan adı kullanımda değilse (herhangi bir web sitesi yoksa veya alan adı ‘park edilmiş’ – yalnızca reklamlara yer verirse), o zaman sahibinin yalnızca daha sonra satmak için satın alma şansı çok yüksektir. Bu park edilmiş web sitesinde bazı iletişim bilgileri bulabilirsiniz. Bilgi yoksa, who.is kullanın ve sahibinin e-postasını alın.
  • Alan adında bir web sitesi varsa, şansınızı hala deneyebilir ve alan adını satmak isteyip istemediklerini soran sahibiyle iletişime geçebilirsiniz. Burada başarı şansı düşük, ama yine de denemeye değer.
    Alan adını tamamen boşsa ve bulunacak bir iletişim bilgisi yoksa, GoDaddy’nin pazarı (açık artırma tabanlı), Sedo, SnapNames veya Flippa gibi bilinen alan adı çeviren pazar yerlerini aramayı deneyin.
  • Mevcut bir alan adı satın almak, yeni bir tane satın almaktan farklı bir işlemdir, bu nedenle biraz daha dikkatli olması gerekir. 13 numarada bunun hakkında konuşuyoruz.

Bir not daha, birisinin elinden satın aldığınız alan adlarının paraları o kişiye aittir ve bazen 250$ bazense 1000$ gibi fiyat biçebilirler. Bu tamamen o kişinin kendi insifiyatindedir.

Bunu karşılayamazsan, fazla endişelenme…

Mükemmel Alan Adınız Alımışsa ve Alınamıyorsa, Çok Fazla Dert Etmeyin

Tamam, alan adları ne kadar önemliyse ve doğru olanı kullanmak sizin için dünya anlamına gelebilir, eğer istediğinizi elde edemezseniz (kullanılamıyor veya fiyatı çok yüksek), buna canınızı sıkmayın.

Her şeyden önce, her şeyden daha önemli olan bir şey – alan adının kendisinden bile – aslında web sitenizin veya iş hakkınızın arkasındaki fikri elde etmektir. Kendinizi bu fikri yerine getirmeye ve kasıtlı olarak yapmaya adadıysanız, o ‘mükemmel alan adının’ olmaması sizi engellemeyecektir.

İkincisi, alan adları daha sonra değiştirilebilir. Bugün doğru alana sahip olmasanız bile, daha sonra her zaman alabilirsiniz ve web sitenizi yeniden yönlendirebilirsiniz.

Örneğin, Sumo – bir çevrimiçi pazarlama araçları paketi – o kadar uzun zaman önce yapmadı. Başlattıkları alan adı sumome.com’du, ancak bir süre sonra, yeterli fon sağladıklarında, gerçekten istedikleri alanı aldılar – sumo.com. Bu durumda, bu domain geçişi biraz pahalıydı. Yeni sumo.com alan adları aslında 1,5 milyon dolara mal oldu. Ama endişelenme, bu kadar pahalı almak zorunda değilsin. Sumo, şimdiye kadarki en pahalı 83.alan adı olduğu ortaya çıktı.

Mevcut Alan Adlarını Satın Alırken Dikkatli Olun

Yukarıda birkaç noktaya değindiğim gibi, mevcut bir alan adını satın almak, yenisini almaktan biraz farklıdır. Her şeyden önce, yeni olmadığı için, bunun zaten bir geçmişi olduğu anlamına gelir. Ve bu tarihin ne olduğundan asla tam olarak emin olamazsın.

  • İyi tarafı, alanın geçmişi, sizi sıfırdan başlamadığınızdan Google’da artırabilir – Google zaten alan adını biliyor.
  • Kötü tarafı, alan adı herhangi bir “istenilir olmayan” öğe (porno, kumar, spam içeriği, e-posta spam dağıtımı) içeriyorsa, Google’dan tamamen yasaklanmış olabilir.

Alan adınızı Flippa gibi bir pazardan satın almak size biraz güvenlik sağlar, çünkü her domain en azından en temel şekilde doğrulanır. Ancak işleri biraz daha güvenli hale getirmek için kendi kontrollerinizi de yapmalısınız.

Öncelikle, Google’a gidip şunları arayarak manuel bir kontrol yapın:

site:ALANADI.com

Bu, Google’ın bu alan adında endekslenmiş herhangi bir sayfasının olup olmadığını söyleyecektir. Bir şey bulmak iyi bir işarettir. Alan adının yasaklanmadığı anlamına gelir. Yine de hiçbir şey bulamamak herşeyin mutlaka içler acısı olduğu anlamına gelmez.

  • Alan adı boşsa – web sitesi yoksa – o zaman Google’ın bulabileceği hiçbir şey yoktur.
  • Ancak, bir web sitesi varsa, ancak Google bunu göremiyorsa (site:ALANADI.com araması üzerinden), bu bir kırmızı alarmdır.

Ayrıca bannedcheck.com ve ismywebsitepenalized.com gibi araçlar aracılığıyla da kontrol yapabilirsiniz. Ancak, bu şeylerin kusursuz olmadığını unutmayın. Yardımcı olarak düşünün.

Ancak yine de daha fazlasını yapabiliriz:

Wayback Makinesi ile Domain Geçmişini Kontrol Edin

Not: Bu, yeni bir alan adı (düşündüğünüz gibi) alsanız bile kontrol edilmeye değerdir. Bazı durumlarda, kaydetmeye çalıştığınız alan adı geçmişte kaydedilmiş ancak sahibi tarafından terk edilmiş olabilir. Üzerinde ne olduğunu görmek hala iyi.

Alan adının geçmişine bakmanın birkaç yolu vardır. En popüler olanlardan biri ve aynı zamanda herkesin ulaşabileceği yerlerden biri Wayback Machine‘i içeriyor.

Bu, türünün ilk araçlarından biridir. Oldukça basit, bir zaman makinesine girmenize, böylece konuşmanıza ve geçmişe bakmak için herhangi bir web sitesinin nasıl kullanıldığına bir göz atmanıza izin verir.

‘Herhangi bir web sitesi’ derken, aslında herhangi bir web sitesi değil. Ancak, herhangi bir zamanda fark edilebilir trafiği olan web sitelerinin çoğunu bulmayı bekleyebilirsiniz. Bizim durumumuzda, Wayback Machine üzerinden bir kontrol yapmak, ilgilendiğimiz alanın daha önce önemli bir şey için kullanılıp kullanılmadığını ve eğer öyleyse hepsinin “uygun mu değil mi?” olup olmadığını anlamamızı sağlar.

Örneğin, bu siteye bakarsanız, 2017 yılına kadar uzanan kayıtlara sahip olacaksınız:

Bu sitenin daha önce bulunmadığını varsaymak güvenlidir (bu doğrudur). Kayıtlardan herhangi birine tıkladığınızda, o zaman sitenin anlık görüntüsünü alırsınız. Oldukça kullanışlı değil mi?

Mevcut bir alan adı satın alıyorsanız, Wayback Machine’e gidip, herhangi bir noktada gölgeli bir şey olmadığından emin olmak için alanın geçmişinin her ayına göz atmak iyi bir fikirdir.

Alan Adı Geçmişini who.is üzerinden kontrol edin

Who.is Wayback Machine’den hemen sonra, belirli bir alan adının geçmişini araştırmak için başka bir yardımcı araçtır. Bu, en az iki nedenden ötürü çok kullanışlıdır:

  • İlk olarak, mevcut alan adı bilgisini görebilirsiniz – mal sahibinin kim olduğu gibi (kimlik koruması olmasa bile – daha sonra) – kayıt şirketinin kim olduğu vb. Buradaki her şeyi listelememin hiçbir anlamı yok – sadece who.is adresine gidin, en sevdiğiniz web sitesine girin ve neyin olduğunu görün.
  • İkincisi, who.is size bir ‘whois geçmişi raporuna’ erişim sağlar. Bu ücretli bir hizmet – 10 dolar – ancak fiyat etiketi karşılığında ne aldığınıza bağlı olarak oldukça küçük, bu da en başından itibaren belirli bir alan adıyla ilişkili tüm whois verileri. Bu, domain’in geçmişinin ne olduğunu, ne zaman kaydedildiğini ve potansiyel olarak kaç kez el değiştirdiğini görebileceğiniz anlamına gelir.

Sonunda, oldukça pahalı olabilen bir alan adı almayı düşünüyorsanız, ek bir 10 dolar harcamak o kadar da acımasız görünmüyor. Artı, daha sonra baş ağrılarından kurtarabilir. (Bu kadar detayına ben hiç girmedim ancak büyük bir projeye bel bağlasam mutlaka alırdım)

Karşılık Gelen Sosyal Medya Kollarınızı Kaydedin

Sosyal medya bugünlerde beğen ya da beğenme kilit öneme sahip.

İnternete bağlı ortalama bir insan her gün Facebook’ta bir saat geçiriyor ve toplamda Facebook ayda 2 milyar ziyaret alıyor. Milyarrrr milyonnn… Sen n’aptın!!!

Söylemeye çalıştığım şey: İnsanlar, markanızda Facebook’ta neler olup bittiğini kontrol etmekten çok daha büyük olasılıkla web sitenizi ziyaret etmekten daha muhtemeldir. Bu, en popüler sosyal medya sitelerinde profesyonel profillerinizin kurulmasını kesinlikle gerektiren nedenlerden sadece bir tanesidir.

Mümkün olduğunda, alan adınızla aynı kullanıcı adlarını alın. Bunlar alınırsa, yaratıcı olun ve bazı son ekler veya önekler kullanın. Bazı seçenekler: online, my, hq, yeni, tr. Örneğin, BalSepeti.com markam Twitter’da BalSepetiTR olabilirdi.

Güvenilir Bir Alan Adı Kayıt Şirketi Seçin

Alan adı kaydı, sizin adınıza bir alan adı kaydeden ve daha sonra bu domain adına tam erişim sağlayan bir şirkettir.

Kayıt şirketlerinin anahtarı sadece saygın ve güvenilir şirketleri kullanmaktır. Web sitenizin markasını zaten kurduğunda ve alan adını kaybetmek sorun çıkarırsa, gerçekten de bu alanda daha fazla alan adı sorunuyla karşılaşmak istemezsiniz.

Her zaman önerdiğimiz kayıt şirketleri:

En İyi Fiyatı Bulmak İçin Alışveriş Yapın

Tüm alan adı kayıt şirketleri aynı ürünü teklif etse de – sizin adınıza yalnızca bir alan adı kaydederler – fiyatlandırma bazen çok farklı olabilir. Bu nedenle, farklı kayıt şirketleri ile alışveriş yapmak ve almak istediğiniz alan adının fiyatlarını karşılaştırmak her zaman iyi bir fikirdir.

Size bir örnek vermek gerekirse, bir .co alan adı uzantısından (bugünlerde oldukça popüler olan bir seçim) peşindeyseniz, aynı alan adının size maliyeti olacağını öğreneceksiniz:

GoDaddy‘de 11.99 $
Namecheap‘te 6,48 $
ENOM‘da 32,50 $, vb.
Şimdi, Namecheap’in her zaman en ucuz olduğunu söylemiyorum, çünkü öyle değil. Fiyat her zaman almak istediğiniz belirli TLD’ye bağlıdır, bu yüzden her zaman birden fazla kayıt şirketine gidin ve ne olduğunu görün.

Alan Adını Kilitle Böylece Çalınamaz

İlk başta garip gözükse de, alan adı ele geçirme işlemi aslında tahmin ettiğinizden daha sık gerçekleşiyor.

Sıkıcı teknik detaylara girmeden, alan adınız çeşitli yollarla çalınabilir. En sık olarak, bu, şifrenizi hacklemenizi veya sizi bir kimlik avı saldırısı ve diğer bazı eğlenceli şeylerle şifrenizi dağıtmaya ikna etmenizi içerir.

Temel olarak, birisi kayıt şirketinizin kullanıcı hesabına erişirse, alanlarınızla ne isterse yapabilirler.

Bazı domain kayıt memurları, alan adınızı, alan adı aktarmalarında yetkisiz girişimleri önleyen Kayıt İşleri Kilidi durumunda tutarlar. Bu durumda, kayıt bilgileriniz ve DNS yapılandırması, alan adınızın kilidini açana kadar değiştirilemez.

Alan Adınızı Her Zaman Kendiniz Kaydedin.

Başka birisinin (bir ajans gibi) sizin için bir alan adı kaydetmesine izin vermemek iyi bir fikirdir. Bu şekilde biraz daha az güçlük çekmesine rağmen (başkası bütün işi yaptığı için), daha sonra başını belaya sokabilir.

Başka biri alan adınızı kaydettirirse, onları ve web sitenizi ele geçirmelerini sağlarsınız. Hizmetlerinden uzaklaşmak istiyorsanız, alan adınızı size devretmek için çok istekli olmaları ve size tam kontrol sağlamaları konusunda sıkıntı yaşayabilirsiniz.

Sadece olabilecek bazı kötü şeyleri isimlendirmek için: Aktarımı tamamlamak çok uzun zaman alabilir, bunu yapmak için sizden bazı ücretler almaya zorlayabilirler ya da tamamen reddedebilirler.

Artı, belki de en önemlisi, eğer ajans / kişi iflas ederse veya herhangi bir nedenle alan adı kayıt şirketine erişimini kaybederse, alan adınızı tamamen kaybedebilirsiniz.

Uzun lafın kısası, dominlerinizi her zaman kendi başınıza kaydedin. Zaten o kadar zor değil.

Alan Adı Kimliği Korumasını Etkinleştirme

Basit bir ifadeyle, alan adı kimliği koruması, kişisel iletişim bilgilerinizi alan adınız üzerinde whois araması yapan herkesten gizler.

Varsayılan olarak ve ICANN kuralları uyarınca (alan adlarını düzenleyen kuruluş), tüm alan adlarının kendilerine atanan genel olarak görüntülenebilir iletişim bilgilerine sahip olmaları gerekir – kayıt sırasında verdiğiniz bilgilerin aynısı. Bu, adınızı, adresinizi, telefon numaranızı ve e-posta adresinizi içerir.

Bunu bir daha söyleyeyim, varsayılan olarak, tüm bunlar yukarıda belirtilen who.is gibi bir araçla alan adınızı yazan herkes tarafından görülebilir.

Bu mükemmel değil. İlk olarak, bu bilgileri herkes görebilir, bu da kişisel bilgilerinizin açığa çıktığı anlamına gelir. Temelde, hiçbir şeyin karşılığında gizliliğinizin bir bölümünü feda ediyorsunuz.

Bu nedenle, bunu çözmenin yolu, alan adı kayıt belgenizle birlikte alan adı kimliği korumasını ayarlamaktır (tüm domain kayıt şirketleri bunu sunar). Bu, genellikle ücretli bir özelliktir. Fiyat etiketi ayda yaklaşık 1 dolar olabilir. İşte bunu Namecheap ile nasıl yapacağınız:

Alan adı kimliği koruması altına alındığında, alan adınızın whois ayrıntıları kayıt şirketinizin bilgileriyle değiştirilir.

Alan Adınızı Otomatik Yenilemeye Ayarlayın

Genel olarak, yeni alan adınızı kaydettikten sonra kayıt periyodunu (kayıt sahibinin alan adınızı sizin adınıza aktif tuttuğu süre) seçersiniz. En yaygın olarak, herkes alan adlarını 12 veya 24 ay boyunca kaydeder.

Bu ilk dönemden sonra, alan adınızın yenilenmesi gerekir (başka bir X ay için). Aksi takdirde, aktif olmaz. Ve kısa bir süre sonra, domaininiz düşer, bu da herhangi birinin kayıt yapabileceği anlamına gelir.

Genelde ne olur – birileri adlarını yenileyerek zamanında yapmadıysa – alan adı bir alan adı aracısı veya benzeri biri tarafından kapılır. Temel olarak, yaşlanan alanlar domain pazarında değerlidir; ayrıca, domain başlangıçta yenilemeyen kişinin bir noktada geri almak istemesi olasılığı daha yüksektir.

Sonunda, ne zaman olursa olsun, alan adınızı otomatik olarak yenilemeyi seçerek güvende kalın. Neredeyse tüm alan adı kayıt şirketleri size bu seçeneği sunar. İşte Namecheap ile göründüğü gibi:

Sümeyye Nur

Sümeyye Nur

Sosyal ağlar; Instagram, Facebook, Pinterest, Youtube konularında eğitimler aldım. Marketing ve PR üzerine birçok çalışmada yer aldım. Ayrıca aktif olarak fotoğrafçılık yapıyorum. Genellikle düğün ve nişan fotoğrafçılığı yaptım ancak bunun dışında kişisel fotoğrafçılıklar ve doğum fotoğrafçılığı da yaptım. İnternet aleminde sosyal ağlar'daki bilgilerimle fotoğrafçılığımı geliştirdim ve bunun yanı sıra domain alım satım konusundaki merakım ile birlikte web işlerine de yöneldim. Aslında web sitesi yapmaktan ziyade yalnızca domain alım ve satım amacıyla amatör anlamda kendimi geliştirmeye çalışsam da çoğu işimde bu araştırmalarımın katkısını gördüm.

Kimler Neler Demiş?

avatar
  Abone ol  
Bildir